Sunny south - Reisverslag uit Calicut, India van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu Sunny south - Reisverslag uit Calicut, India van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu

Sunny south

Blijf op de hoogte en volg Noa

12 Januari 2015 | India, Calicut

Keralaaaaaa!
Wat heb ik uitgekeken naar Kerala. Natuur, natuur en nog meer prachtige natuur! Na Delhi, Chennai en Bangalore was ik helemaal klaar met die betonnen jungles in India. Tijd voor groengroenergroenst.
Het plan was om naar Kochi te gaan vanaf Chennai. Maar ik geniet meer en meer van Couchsurfing. Dit keer kreeg ik van 2 mensen een bericht of ze mij mochten vergezellen op mijn trip door Kerala. En beide kwamen ze uit de buurt van Kozhikode. Dat is een stad zo'n 200 kilometer noordelijker. Daar doe je in India gemiddeld 5 uur over. Maar hey ik ga voor gezelligheid natuurlijk. Dus op naar Kozhikode! Na een nacht treinen kwam ik in de ochtend aan. Wat 1 temperatuurtje. +40 sowieso! Zweten als een bezetene. En ik was nog niet eens op mijn bestemming. Mijn bestemming was 20 kilometer van Kozhikode. Dus rickshaw here we go! Mijn eindbestemming was IIM kozhikode. indian institute for management. Wat ik niet wist is dat dit zo'n beetje Harvard is voor India. Ik kom dus aan bij een gigantisch campus terrein. En kom natuurlijk niet verder dan de hoofd ingang want daar staat me een heel arsenaal aan campus soldaatjes me op te wachten. Gelukkig kwam mijn couchsurfing host me al gauw ophalen. Goede eerste kennismaking. Toen met een kleine taxi de heuvel op richting de campus. Snachts leek het op de akropolis in Athene. Toen ik overdag aan kwam dacht ik dat ik in een resort beland was. En dan bedoel ik een luxe in Europa. Wat een andere wereld was dit te midden van alle armoede. Alles was groen en de sprinklers zorgden dat het alleen maar groener werd. Overal palmbomen zover het zicht reikte. En een prachtige binnenplaats. En als je denkt alles gehad te hebben. Kwam er meer. Alle studenten leven in zogenaamde campus hostels. Aangezien Kadambari een vrouw is en dit India is was het een vrouwen only hostel. Dus ja dan val je als Europese blondy wel op. Voor dat ik het wist was ik dan ook het gesprek. Niet per se omdat ik europees was ofzo, want er waren genoeg uitwisselings studenten. Maar ik ben dus meerdere malen binnen gesneakt om te overnachten in haar hostel. Wat een chaos en wat een gekkenhuis. Want er zit 24/7 een dametje bij de ingang te wachten met een logboek. Dus in en uit en smoesjes. En ik kreeg codes van andere uitwisselings studenten. En werd via het balkon meerdere keren naar binnen en naar buiten gesneakt. Maar op een gegeven moment begon mijn aanwezigheid op te vallen. Maar zelfs toen was er een oplossing. Aangezien 1 van de andere bewoners op reis was kon ik daar verblijven. Voor alle zekerheid werd de deur natuurlijk wel van buiten op slot gedaan. En ik kon ook niet naar buiten voor eten dus dat moest ook bezorgd worden. Dus ja wel beetje lastig met plassen enzo snachts, maar weer een prachtig ervaring en avontuur rijker. En pas op de laatste dag werd ik bijna gesnapt. Toen ze me vragen begonnen te stellen over waar mijn kamer was en of ik mijn universiteit ID kon laten zien. Maar ik ben inmiddels veilig van het terrein. Dus dit! En ik heb het nog niet eens gehad over wat ik verder heb gedaan want ik heb niet de hele tijd op de campus gezeten. De 2e dag had ik afgesproken met Hisham. Een andere couchsurfer. Er was niet echt een plan. Hij was net nieuw in de couchsurfing wereld en wilde mensen ontmoeten. Zo gezegd, zo gedaan. Voordat ik het wist stond hij voor mn neus. Toen besloten dat we de heuvels van Kerala in wilden. Wayanad regio. Maarja hoe kom je daar. Aangezien een afstand van 100 kilometer hier betekent dat het een gemiddelde reistijd van minimaal 3 uur is. En no way dat ik een bus ging nemen in deze hitte. Het plan was in eerste instantie een auto huren voor de tijd dat ik in Kerala was maarja ze naaien je waar je bij staat. Dus veel te duur. Uiteindelijk het idee om weer een motor te huren, maar natuurlijk nergens een verhuur bedrijf. Gelukkig had ik Hisham bij me die de lokale taal sprak. Dus voordat ik het wist volgden we een kereltje op een scooter die op zijn beurt weer naar een lokaal winkeltje ging die op zijn beurt weer de buurt afbelde en die op zijn beurt ons een papier gaf met een nummer en een plaats. Toen als nog een bus moeten nemen naar de plek waar iemand ons een motor zou brengen. Voordat ik het wist stond daar een motor voor mn neus. En nee niks geen papieren of wat. Gewoon cash 500 roepies(iets van 7 euro). En daar gingen we! En waar in Goa Ishan voornamelijk reed was het nu mijn beurt want Hisham kon alleen scooter rijden. Wat een heerlijk avontuur. Ik mis het motor rijden wel een beetje dus dit was even heel lekker. Ook heel gevaarlijk, maar vooral heel lekker. Het duurde niet lang voordat de eerste auto op me in reed. Gelukkig niet heel hard dus ik kon de motor staande houden. En verder een paar kleine hartverzakkings momentjes berg opwaarts met verkeer dat van voren en achteren en opzij overal vandaan komt. Maar het uitzicht was het alleen al helemaal waard. En daarnaast natuurlijk alle aapjes om me heen. Sneaky bitchy beesten. We hadden niet heel veel tijd want ik had niet heel veel vertrouwen om in het donker met de motor te rijden. Dus veel heb ik niet van Wayanad zelf gezien, maar het was een top dagje. En ik heb er weer een nieuwe vriend bij. de volgende dag of eigenlijk vroege morgen was het tijd om naar Kochi te gaan om 3:30 ging de wekker want onze trein zou rond 5 uur vertrekken. Hisham kon helaas niet mee dus we waren met zn 2en. Aangekomen op het station bleek dat onze trein een vertraging had van 3 uur. Damnnn daar had ik dus ff zo geen zin in! Ook waren er geen tickets meer dus konden we alleen een ongereserveerde ticket kopen. Dat betekent dat je de trein in kan maar niet echt een plaats hebt want alles is gereserveerd. En met alles bedoel ik echt alles. Ik ga nooit meer zeiken over de trein in Nederland. Zelfde geldt overigens ook voor de bus. Wat zijn wij een zeikerds als we ff moeten staan. Maar goed uiteindelijk kwam er een trein en die was natuurlijk stampvol. Gelukkig had ik natuurlijk gelezen dat het hier niet zo moeilijk is om een controleur om te kopen. Dus na veel gedoe en gelul kregen we 2 plaatsen aangeboden in 3e klass slaap cabine. Prima! 2e of 3e klas maakt hier in India amper verschil. Het grappige is dat mijn reisgenoot van de wat betere indiaase klasse is. Dus die was minder gewend dan mij. Voelde alsof zij de buitenlander was. Heel vermakelijk voor mij. Niet alleen in de trein. Ook in de bus, in restaurants, op straat. En ga zo maar door. Zelfs voor haar de eerste keer in een lokale bus. Ook had ze net een uitwisselings project gehad in Frankrijk de afgelopen 3 maanden dus ze wist hoe het transport en hygiëne en dergelijke in europa is. Dat maakte dit avontuur nog viezer. Maar na 4 uur konden we eindelijk voet aan wal zetten in Kochi. En hier was het nog heter. Helemaal als je net 4 uur in een trein met airco hebt gezeten. Die dag heel rustig aan gedaan en een tourtje door Kochi gehad. Heel veel lokale markten en specerijen handeltjes gezien. Heeeeerlijk al die geuren. Een ander goed voordeel van het reizen met Cadburry was dat ze van goed en lekker eten hield en dan bedoel ik geen Indiaas. Ik heb de afgelopen dagen zoveel lekkers gegeten. Extra lekker omdat ik eindelijk van mn infectie af was. Verder heb ik heel veel gelachen wanneer we weer in een volgestampte bus zaten. En we zaten veel in lokale volgestampte bussen ZONDER airco. Uuuuuren! Maar ik hou van de indiaase bussen ZONDER ramen. Heerlijk die wind die in je gezicht blaast als je reist. Aan het eind van de dag is je gezicht wel gezandstraald, maar hey noem het een gratis facelift! Maar goed echt gemiddeld 4 uur in de bus gezeten. De dag na Kochi zijn we naar Allepey gegaan per bus. Ook wel bekend als Venetië van India. Prachtig en natuurlijk nog zuidelijker dus nog warmer. Daar een bootje gehuurd met chauffeur en 4 uur lang over de backwaters van Allepey gevaren. Heel relaxed chillen en rond kijken. En je vergapen aan de ene na de andere grote house boat. Echt super gaaf, onbetaalbaar voor mij nu maar super gaaf. Je kan daar in overnachten en de hele dag rondvaren met eigen kapitein ennnn een keuken met chef dus er word voor je gekookt wat je maar wil en sapjes alll day long. Volgende keer zeker weten dat ik zo'n kreng ga huren. Na een heerlijk dagje in Allepey wel weer hele klote end terug naar Kochi waar we savonds heerlijk rond hebben gedwaald in een gigantisch winkelcentrum. Een bezoekje hebben gebracht aan een hypermarket(ik was zo een gelukkig mens) wat een supermarkt, zo groot als de groothandel bij ons maar dan een supermarkt voor iedereen. Wel weer heel gek, naast het winkelcentrum staan de oude verrotte pandjes gewoon hun ding te doen. Wederom dit is India. Maar ik heb me prima vermaakt daar binnen. Wederom ook weer heerlijk gegeten. En toen de volgende dag weeeer de bus. Dit keer 5 uur. Richting Munnar. Heuvels heuvels en meer heuvels. Met daar bovenop eindeloos thee plantages. Heerlijk ik hou dr van. Nog nooit zoiets gezien. Ik bedoel ik herken het van de pickwick reclame maar toch gek om het in het echt te zien. Daar liep ik dan net als de dame in de reclame dwars door de velden met thee planten, overal zover je kon kijken. Prachtig! Super dagje. Einde was wel drama. Want doordat we onze tassen waren vergeten in de rickshaw hadden we de bus gemist en viel het plan om terug te gaan naar Kozhikode in het water. Uiteindelijk savonds laat weer in Kochi beland. En na wat moeite een hotel gevonden. Toen was het een kwestie van liggen en KO gaan. Volgende dag was het niet veel beter. Alle 2 voelden we ons niet al te best. En duurde de bus rit 7 uur in totaal. Ik was helemaal gaar toen we weer bij IIM aankwamen. Helaas begint mijn tijd hier op te raken en is er nog zoveel meer te zien en duurt reizen met openbaar vervoer hier zolang dat ik een aantal plaatsen en ook couchsurfers in Kerala niet heb kunnen bezoeken. Maar er komt sowieso ooit een tweede keer dus ik heb niet te lang getreurd. Mijn plan was om nu al in Mumbai/Bombay te zijn maar trein tickets regelen hier is echt een drama. Uiteindelijk door middel van last minute verkoop een trein kaartje kunnen fixen 3 dagen later dan gepland. Maar inmiddels verlaat ik langzaam het zuiden en is het tijd om weer noordwaarts te gaan. Op naar Mumbai. Hopelijk ietsje koeler daar want ben inmiddels wel klaar met de hitte en al het zweten. en nog maar 3 weken te gaan voordat dit avontuur ten einde is. Tijd gaat echt heel snel.
Hopelijk gaat de tijd tijdens deze 22 uur durende trein rit ook snel want ik ben er nu al klaar mee na 4 uur.

Voor nu zeg ik 1&al liefde voor al mijn lieve mensen


English version:

Keralaaaaaa!
I was really looking forward to Kerala. Nature, nature and more beautiful nature! After Delhim, Chennai and Bangalore I was totally done with the concrete jungles in India. Time for some greengreengreen. The plan was to go to Kochi from Chennai, But im enjoying Couchsurfing more and more. This time I got a message from 2 people if they could join me on my trip through Kerala, And both of them came from the area around Kozhikode, Thats a city 200 kilometers north of Kochi, in India thats like a 5 hour ride. But hey I love some company on my trip so lets go to Kozhikode! After a night train I arrived there early in the morning. And what a temperature +40 for sure! Sweating like crazy. And i wasnt even at my final destination. That was 20 kilometers from Kozhikode So rickshaw here we go! My final destination was IIM Kozhikode, Indian institute for Management. What I didnt know was that this is like the Harvard of India or somethin. I arrived at a really big campus. And ofcourse got stopped at the main gate by an arsenal of campus soldiers. Luckily my Couchsurfing host arrived shortly after at the gate. Good first impression. After that we went with a little taxi up the hill to the centre of this place. At night it almost looked like Akropolis of Athens with all the lights. But when I arrived during the day it felt like I arrived in some kind of resort. And then I mean a luxurious one like in the Netherlands. What a diferent world that was amidst all the poverty. Everything was so green and the sprinklers where there to make it even look greener. Palmtrees as far as you could see. And a beautiful courtyard. And the minute i thought I seen it all there was more. All the students live in so called campus hostels. And because my host was a woman and we are in India this was a female only Hostel. So yeah i was attracting some attentions as blond european loooking guy. Before I knew it I was the conversation of the day, not necesarily because i was European because there where enough exchange students around. But i had to sneak in the hostel every night so I could sleep. What a chaos and crazyness because there was a old little lady at the entrance like 24/7 with a entrance log sheet. So had to get in and out with all kinds of stories. And had to exit by the balcony and all sorts of silly stuff. Luckily one of the rooms was empty so i could stay there the only thing was that they had to lock it from the outside and food got delivered. It was a bit tricky with not going to the toilet and stuff but what a funny experience this was. And I did almost get caught when they started to ask me whih hostel number I was from and if I could show my ID, but im safe off the campus right now. And I havent even told you what else I have been up to because i wasnt on the campus the whole time. On my 2nd day there I met up with Hisham, another couchsurfer. We didnt really have a plan just wanted to meet up. He was new to the couchsurfer world and wanted to meet people. So thats what we did. Before I knew it we where walking around town and we decided we wanted to go into the hills of Kerala, Wayanad Region. But yeah how do we get there? Because a distance of 100 kilometers here means atleast a travel time off atleast 3 hours and no way I was thinking a bus in this heat! My initial plan was to rent a car for the time i was going to be in Kerala but yeah they try to sell you shit for high prices everywhere so way to expensive. In the end we decided to rent a motorcycle but we couldnt find a rental place. Luckily I had Hisham on my side who spoke the local language. So before we knew it we followed a kid on a scooter who then went to another local shop where they called somebody and gave us a paper with a number and a place. So we still had to take a bus to a place where somebody bring us a motorcycle. Before I knew there was a motorcycle in front of me. And no, no paperwork or nothing. Just 500 rupees cash(about 7 euro) and there we went! And when we where in Goa Ishan was allways driving, now it was my turn to drive because Hisham didnt knowhow to drive a motorcyce. What an awesome little adventure. I do miss driving my motorcycle so this was really nice and also really dangerousm but most of all really nice. It didnt take long untill the first car hit me, luckily not so hard so I was able to control the motorcycle without falling down. Next to that just a couple of times I almost shit my pants while driving up hill with traffic all around me going everywhere, no rules here. But it was all worth it the moment I saw the amazing view from up the hill. Also loads of monkeys all around us, sneaky cheeky animals they where. We didnt have much time because I didnt wanna drive in the dark. So we didnt see that much of Wayanad, but it was a good day! And I made a new friend. The next day, or next early morning really, it was time to go to Kochi at 03:30 my alarm went off because our train was supposed to leave around 5 oclock. Hisham couldnt join us so it was just the 2 of us. The moment we arrived at the train station we disovered that our train had a 3 hour delay. Damnnnn wasnt happy with that! There where no other tickets for other trains. That meant that you can go into a train but you have no seat number, so basically stand in the hallway because everything is booked. And I mean everything. Im never ever gonna complain about the trains in the Netherlands, same for the bus. We are a bunch of nagging bunch of people the moment we have to stand. But all good, in the end there finally was a train, completely full ofcourse. Luckily I read that it isnt that difficult to find a train conductor who you can pay some money for a seat in the 'fully booked' train. So we ended up getting 2 seats in 3rd class, all good! 2nd or 3rd class isnt much of a difference here in India. The funny thing is that my travel buddy isnt used to travelling this class so she had to get used to it a bit. It felt i she was the foreigner. Not only in the train, also in the bus, in restaurants and on the street. We went with a local bus on some point and that was here first time in a bus like that. She just came back from an exchange programm in France, so she knows how different the transport and hygien is in Europe. So very entertaining for a backpacker like me.
After 4 hours we finally arrived in Kochi and it was even hotter here. Especially after sitting in a train for 4 hours with airconditioning. That day we had a very relaxing time. Did a little tour through Kochi. A lot of local markets with spices and other stuff, i love all those smells.
Another good advantage of traveling with my travelbuddy was that she love good food and then i dont mean indian. I have had so much delicious food the last couple of days. Extra good because I finally got rid of my infection. For most of my trip I have been laughing a lot.Especially when we where traveling in a local bus and we have been in a lot of local busses full of people WITHOUT airconditioning. For houuuuurs! But I love the busses here because they dont really have windows. So always had a nice cold wind blowing on my face. At the end of the day you had a head full of sand but hey call it a free sandy face massage. The day after Kochi we went to Allepey by bus. It is known as Venice of India. It is beautiful and ofcourse more south so even hotter. There we rented a boat with our own privat captain to float over the backwaters of Allepey for 4 hours. Really relaxed chilled day watching around the backwaters. Looking at all the big house boats floating around everywhere. Super cool, but also really expensive for me right now. You can sleep in there and float around the whole day with your own captain and kitchen with chef that cooks all your meals.
It was amazing in Allepey, but very short. In the evening we had to drive all the way back again to Kochi, there we had a nice walk around in a gigantic shopping mall. And we visited a big hyper supermarket( I was a happy little boy) what a supermarket, so big! Havent seen one so big back home. But it was strange to see something so big and modern and clean and next to the building where loads of empty deserted looking buildings falling apart. But I had a good time in the shopping mall, and again had an awesome dinner. And then the next day we had to take a bus again. This time a 5 hour ride to Munnar. Hills hills and more hills. With endless tea plantation on it. Awesome, im lovin it. never seen something like that. I mean i recognise it from the tea commercials back home but to really walk around there is something else. There I was, walking inbetween the tea fields like the lady of the commercial. It was a really beautiful dat! It did end up in a little bit of drama. Because we forgot our bags in the rickshaw and when we finally got them back the bus had already left and we couldnt go back to Kozhikode anymore. In the end we went back to Kochi late at night and found a hotel for the night. At that moment I just wanted to lay down and sleep. The next day wasnt any better really, we both felt quite shit. And the bus ride home took us 7 hours in total. I was completely done by the time we came back to IIM.
By now my time in this place has almost come to an end. There is so much more to see and do and travelling around takes so much time that i wasnt able to see some places and meet other couchsurfers here in Kerala. But one day i will be back for sure.
My plan was to be in Mumbai/Bombay by now. But getting train tickets around here is real drama. In the end we got some by last minute sale, 3 days later as planned. But at the moment im slowly leaving the south and getting closer to the north. On my mumbai. Hopefully it will be a bit less hot because im a little bit done with the heat and sweating all the time. Just 3 more weeks to go and then this adventure will come to an end. Time really goes quick, to quick.
Hopefully this 22 hour train ride also will go that quick because im already done with it after 4 hours.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Calicut

Noa

Actief sinds 12 Okt. 2013
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 19070

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 04 Februari 2015

A world inside this world

14 Oktober 2013 - 01 December 2013

Motormuis avonturen

31 Maart 2014 - 30 November -0001

Camping capriolen

Landen bezocht: