Mumbai and Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu Mumbai and Rajasthan - Reisverslag uit Udaipur, India van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu

Mumbai and Rajasthan

Blijf op de hoogte en volg Noa

20 Januari 2015 | India, Udaipur

Ik was dus onderweg naar Mumbai. En ik vertelde over alle gekke avonturen met de couchsurfer in Kerala. Ze ging ook met me mee naar Mumbai dus was te verwachten dat er meer zou komen. Ik hoopte zo dat het eindelijk eens soepel zou verlopen, maar nee.
Na de laaaange treinreis eindelijk aangekomen in Mumbai aan het eind van de middag. Bij het zien van dr armoede in Mumbai zonk me de moed echt in de schoenen. Zo erg als dit was ik nog niet tegen  gekomen in India. Echt huge krottenwijken en dan bedoel ik bouwvallige flatgebouwen tot enorme tentenkampen en het landschap was gewoon 1 vuilnisbelt.  Na de heerlijke tijd in de prachtige natuur van Kerala was dit wel even heel wat anders. Ik heb schoon genoeg van de stedelijke jungles van India. Ook hielp het niet mee dat we ons beiden niet heel fit voelden na al het gereis door Kerala en het weinige slaap. Ik was zelfs al zover dat ik per direct een ticket uit Mumbai wilde boeken.  Helaas na veel gedoe op het station geen weg uit deze vieze bende voor die dag. Dus ik moest in iedergeval 1 nacht in Mumbai doorbrengen. Kadambari was met me mee gekomen omdat ze 2 jaar in Mumbai had gewoond en ze vrienden wilde bezoeken. Dus vanaf station een taxi genomen naar het noorden van Mumbai. En om je een beeld te geven om van noord naar zuid te reizen kost het je als je pech hebt 2 tot 3 uur. Wij waren ergens in het midden dus sowieso een uur om daar te komen waar we heen wilden. Eenmaal in de taxi begonnen ze zoals gewoonlijk weer gezellig te lullen en je helemaal in te palmen, maar er klopte iets niet met de meter en ook de route was niet ok! Ik ben inmiddels heel blij dat ik een indiaas nummer heb met internet opties.  Dus GPS er bij aangezet en we werden duidelijk afgezet. Langere route en toen vertelden ze ons dat 1 weg  niet toegankelijk was en dat we dus 40 kilometer moesten rijden ipv de 20 op mijn route. Hell no dus! Maar inmiddels iets van 5 tot 10 kilometer gereden en wij hadden er geen zin meer in. Dus rickshaw geregeld maar wel even afrekenen bij de taxi. 778 roepies... dacht het niet! per kilometer is het ongeveer 20 roepies dus dit was way niet okay! Heel blij dat Kadambari er bij was. Het gevecht kon los barsten. Ik snapte er geen zak van,  maar uiteindelijk zijn we in de rickshaw gestapt zonder de taxi te betalen. Soort van eind goed al goed wat dat avontuurtje betreft. Uiteindelijk in een shopping mall beland om op zoek te gaan voor wat Westers voedsel. En uit te zoeken waar ik zou verblijven. Want Kadambari zou bij vrienden blijven maar daar was geen plek voor mij. Maar ze had meer vrienden in Mumbai dus het zou geen probleem moeten zijn.  Totdat haar telefoon  er mee op hield. Ik had gelukkig al 1 nummer in mijn telefoon die ze had gebelt. Maar dat was de persoon waar zij verbleef en ik niet kon verblijven. Toen maar opzoek naar een hostel/hotel. Helaas zaten we in een totaal niet toeristisch gebied dus na 3 uur zoeken nul hostels en alleen maar dure hotels. Inmiddels begon batterij van mijn telefoon ook op te raken. Dus ik stond op het punt om gewoon een rickshaw helemaal naar het zuiden van Mumbai te nemen en op het station te slapen. Ik was er zo klaar mee. Maar dat wilde Kadambari ook weer niet dus toen is ze naar een vriend gegaan om haar telefoon op te laden en nummers te zoeken. Uiteindelijk om 12 uur snachts had ze iemand gevonden. Die woonde wel in west dat sowieso weer een uur rijden was met de rickshaw en ik klaagde over de hitte? Nou in Mumbai is het snachts verdomd koud! Uiteindelijk verkleumd aangekomen in West, bleek het een aardige achterstandswijk te zijn. Je kan gerust ghetto zeggen. En ik eindigde in een 1kamer appartement, typisch indische stijl, met daarin 4 mannen die gezellig met zn allen op de grond zaten voor een klein gammel speakertje waar Indische muziek uit kwam. Ik stond wel even met mn mond vol tanden. Zelfs Kadambari wist niet dat hij zo woonde dus ja. Maar ik was allang blij dat ik niet op straat eindigde die nacht. Inmiddels was het al 1 uur snachts en wilde ik slapen. Bleek dus dat alle 4 die gasten in dat kamertje sliepen. Ik kreeg een plek in het bed aangeboden. Het was gewoon een houten plaat maar goed laten we het een bed noemen. Ik lag  binnen no time knock out! Ik ben echt heel blij dat ik mn slaapzak heb meegenomen op deze reis. Helemaal op dit gedeelte van mijn reis. Het is zo koud. Gelukkig de nacht overleefd en ondanks dat ik al 5 dagen geen douche had gehad sloeg ik de badkamer in dit appartement toch even lekker over. Toen richting zuiden van Mumbai om een weg uit Mumbai te vinden op het station. en dan krijg uitgerekend in weer in rickshaw chauffeur die het grootste station van mumbai niet kent. Geloofde er geen zak van maar goed ik hem richting aanwijzingen geven. Werd ik uiteindelijk toch weer genaaid want blijkbaar zijn rickshaws verboden in het zuidelijke gedeelte dus dropt die klojo me op een dure taxi plaats. Dus geen keus en in de taxi naar station. Wederom weer geen trein tickets. Toen maar een  bus geboekt die pas in de avond zou gaan. Dus alsnog vast in Mumbai. Gelukkig was daar Kadambari weer die me mee nam naar een cafe van 2 fransmannen dus awyeaaah crêpe en croissants.  Ik was heel blij! Toen de hele dag door mumbai gedwaald. Ik vond het alleen maar heet en niks aan dus blij toen ik savonds eindelijk in de bus naar Rajasthan zat. Eerste stop: Udaipur.  in de bus ontmoette ik Shan een jongeman uit Melbourne, geboren in Singapore en voorouders uit India.  Lekkere combinatie dus. En hij was hier voor business.  Een miljoenen business. Heel gek hij was mijn leeftijd en hij is director bij een bedrijf dat iets ingewikkelds doet met waterzuivering. Perfect voor India natuurlijk vandaar dat hij hier was. We deelden een rickshaw naar de stad en aangezien we beiden niks gepland hadden besloten we samen op pad te gaan die dag. Maar eerst was het tijd voor mijn 2e zostel Experience.  Heel gek mijn laatste hostel was Zostel Delhi toen ik deze reis begon en nu mijn 2e weer een Zostel.  Prachtige locatie aan het meer met het paleis op het water. Heerlijk uitzicht vanaf het dakterras. En pal naast het stads paleis. Maar het beste was de warme douche na 6 lange dagen. Wat 1 genot.  En ook omdat het eindelijk een warme douche was. Die heb je hier niet zoveel. Toen Shan opgezocht in zijn hotel.  Damnnn wat een plek. Echt 3 gebouwen verder van mn hostel maar prachtig.  Voelde me net een prins, daar een heerlijke lunch gehad met een fantastisch uitzicht. Daarna een motor gehuurd en door de stad gescheurd.  geen pretje, je kan hier beter lopen want de straten zijn heel smal dus verstopping overal door de chaos van auto's, rickshaws, koeien en andere ongein. Het stads paleis gezien. Ziet er prachtig uit maar inmiddels wel beetje klaar met paleizen en forten. Toen de stad uitgescheurd om de heuvel op te rijden naar Monsoon palace. Prachtig uitzicht over de stad. Heerlijk kleine break weg van alle chaos. Nog beetje de aap uitgehangen met alle apen. En toen weer de stad ingescheurd. Inmiddels helemaal gesloopt dus ik lag vroeg op mn bedje in het hostel. Daar een aantal hele toffe mensen ontmoet. Uit Duitsland, Rusland, Engeland, Spanje en Canada. Heerlijk zootje bij elkaar. Fantastische verhalen gehoord van meerdere mensen voordat ik uiteindelijk kon slapen. Maar dat is het mooiste an reizen en verblijven in hostels. Thuis vinden veel mensen mij  avonturen al prachtig maar vergeleken bij de reizigers die ik ontmoet tijdens mijn avonturen ben ik nog een beginneling. Maar inmiddels weer een hele lijst aan landen en plekken die ik kan bezoeken in de komende jaren.
De volgende dag op pad gegaan met Miguel uit Montreal, Victor uit Berlijn en Ilya uit Moskou wat een heerlijk zootje.  Toen wederom wezen lunchen bij het hotel van mijn Australische kameraad. Iedereen was wederom helemaal onder de indruk van de plek. Daarna was het tijd om de tourist uit te hangen en een boottochtje te doen op het meer en het paleis van iets dichterbij te bekijken. Het stomme is, het paleis is nu een hotel dus je mag er alleen binnen komen als je een kamer boekt voor 600 dollar per nacht. Dusss ja nee vandaag even niet.
Wij hielden het na de boottocht bij de benenwagen en besloten een heuvel te beklimmen om de zonsondergang te zien. Wederom het woord prachtig is aanwezig. Maar verdomme zelfs savonds is het heet dus de kabelbaan naar beneden was helemaal prima. Zelfs met mijn hoogtevrees. Die dagen heel veel toffe gesprekken gehad en een aantal vrienden voor het leven gemaakt. Heel gek in zo'n korte tijd. Maar mijn tijd begint op te raken dus het was tijd om naar de volgende stad te gaan: Jaipur. Samen met Victor gezellig een 2persoons sleeper bedje in de bus gedeeld. En door al het geschud nul geslapen. Kom je om 7 uur in de ochtend aan bij je 3e zostel. En nu begint de magie een beetje weg te gaan. Dit Zostel was in een buitenwijk met vreemd personeel ennnn natuurlijk konden we met nul mogelijkheid inchecken. Dus ja toen maar de stad ingedoken met Victor. In Jaipur had ik overigens weer een Couchsurfing contact.  Een week voordat ik naar India vertrok tot aan nu had ik al contact met hem via whatsapp en in de tussentijd had hij al een stapel prachtige foto's gestuurd van zowel Jaipur als zijn kunst.  Hij is van alle markten thuis: schilder, tekenaar, muzikant, fotograaf en model. We werden uitgenodigd in de studio van zijn familie. Zijn vader werkt met tapijten en zijn broers werken met textiel. Prachtig om al zijn werken te bewonderen. En te dwalen tussen alle fijne stoffen voor wat voor kleding je maar wil. Ik heb heel veel tijd doorgebracht in de studio met Vishal(de couchsurfer). Daarnaast natuurlijk ook meerdere forten bezocht en paleizen en markten. Rajasthan en dan specifiek Jaipur is de plek voor forten maar ook voor shoppen. Dus ja er zijn wat dingen ingeslagen en ik heb mezelf een shirt aan laten meten in de studio van vishal. Helemaal blij mee en perfect voor mijn desert safari die gaat komen. Verder een top tijd gehad met Victor en Vishal. Nog meer vrienden!  Jeeey! Maar na de schoonheid van Udaipur was ik niet zo onder de indruk van Jaipur dus tijd om naar Jaisalmer te vertrekken. De bus rit was drama. Ik had via het hostel een bus geboekt en normaal is het een tour bedrijf.  Dit keer was het een overheids luxury bus. Nooit maar dan ook nooit een overheids luxury bus nemen. Het is een local bus maar dan met sleeper mogelijkheid. Damnnn vies en ongemakkelijk. Helemaal als de reis 14 uur duurt. Maar goed meer over mijn verdere Rajasthan avontuur in een volgende blog;)
Voor nu was dit wel weer genoeg bullshit geklets(en dan te bedenken dat ik het compact heb gehouden) Er is zoveel meer te vertellen mensen. India oh India...

1&al liefde vanuit Rajasthan


English version:

So I was on my way to Mumbai. And I told about all the crazy adventure with my couchsurfer in Kerala. She also went with me to Mumbai so I expected some more adventures, even though I hoped it would go a bit smoother but no.
After a looooong train trip finally arrived in Mumbai at the end of the day. First thing that I noticed was the poverty, you couldnt really see around it. During my trip I didnt see anything like this yet. How can it be in a big city like this I thought. I saw fields and fields of people cramped in tents of rubbis, big slums. It looked like one big dumping place for rubbish. At the edge of the city. I keep telling myself that this is how it is here, I live in a different world. But after the good time in the beautiful natue of Kerala this was totally something else. I realised that im a nature kinda guy and I need to get out this concrete jungle. It also didnt really help that both of us felt a bit sick after all this traveling through Kerala and the lack of sleep. I really was ready to book a ticket out of Mumbai right away. Unfortunatly there was no way to get a ticket out of mumbai at that moment. So I had to stay atleast one night in Mumbai. My Couchsurfer buddy lived in Mumbai before for 2 years and she wanted to visit some friends. So from the station we took a taxi to north of mumbai. To give you a bit of a mental picture, to travel from north to south takes about 2 to 3 hours with all the traffic. We where somewhere in the middle so atleast 1 hour to get to where we wanted to go. As soon as we got in the taxi they started to talk super friendly and trying to be your best friend, dont get me wrong I like to talk but dont think im stupid. It didnt feel good and the meter and the route they where following didnt look allright. Im really happy that I bought myself a sim card and internet options, one of the better things to do in India is getting a India sim card. So yeah i got my phone and looked at the gps and it was clear that we got scammed, we went a totally different and longer direction. According to them 1 road was closed and because of that we had to drive 40 kilometers instead of 20 kilometers. Hell no that was not gonna happpen! We drove like 5 to 10 kilometers by now and we didnt wanna go any further anymore. So we got a rickshaw but still had to pay, they wanted us to pay 778 rupees... hell no i dont think so! 1 kilometer normally is around 20 rupees so this was not okay! Really happp that I had Cadburry with me. The fight went on. I didnt get any of the language that they spoke but they went crazy. In the end we got into th rickshaw without paying the taxi. That went better then expected. We ended up going to a shopping mall to get some western food. And to look where I was going to stay, because my friend was staying with her friends but there was no place for me. She had some more friends so it shouldnt be a problem. Untill the battery of her phone died. So nobody she could call, that meant we had to go look or a hotel or hostel the bad thing was that we where in an totally non touristic area so after 3 hours of driving around still no hostel to stay, only expensive hotels. And the battery of my phone also started to run out. I was this close to just get a rickshaw that could drive me to the train station so that I could sleep there. I was totally done with it all. But my friend didnt want me to do that. So we ended up going to a friend to look for somebody I could stay with. Finally somebody where I could stay, At this time it was already 12 oclock at night and we had to go to west of Mumbai that meant another hour driving. And remember me complaining about the heat in India? At night the cold is even worse. But we finnaly arrived feeling like a ice pop. It was quite a poor looking area, I would call it a ghetto. And I ended up in a 1 room appartment, tupical india style, with 4 guys all together chilling on the floor in front of a really old speaker with indian music pumping out of it. I have to say I didnt really know what to say or think at that moment. But I was incredibly happy that I didnt have to sleep on the streets. It was 1 oclock at that time and I really wanted to go to sleep, Funny thing was that all those 4 guys also where sleeping in that same 1 room appartment. I got offered a spot in the bed. It was basically a wooden plate but lets just call it a bed. I was sleeping in no time! So happy I took my sleeping bag with me on this trip, especially now. Its so cold after being in the sunny south for so long. I survived the night luckily and even though i havent had a shower for 5 days I didnt really wanna take a shower in this bathroom with 4 guys. Then it was time to say goodbye to the guys and to go to South of Mumbai to find a way out of mumbai at the mumbai train station. And ofcourse I had the only rickshaw driver that didnt know the way to the train station. I didnt believe it at all and ofcourse I got screwed over somehow because according to him rickshaw werent allowed to go in to the rich centre of Mumbai so ofcourse he drops me off at one of his friends expensive taxi spots. So had no choice and get a taxi to the station. And ofcourse again today no train tickets to get out of here. So ended up getting a night bus. So still stuck in Mumbai for a couple more hours. I met up with Cadburry and went to have dinner at a french place, amazing crepes and croissants, happy me. Walked around Mumbai the rest of the day. Didnt really enjoy it because of everything that happened and it was really hot. In the evening I was so happy to get into the bus that would take me to Rajasthan. First stop: Udaipur. Said goodbye to my friend and there I went. In the bus I met a guy naed Shan from Melbourne. And we ended up sharing a rickshaw to the city and because we both had no plans really we decided to go out and explore the place together that day. But first it was time for my 2nd zostel experience. Beautiful location at the lake with the palace on the water. Beautiful view from the rooftop terrace. And direclty next to the city palace. But the best thing was the hot shower after 6 long days without. After that I met up with Shan in his hotel, damn what a place it was like 3 buildings from my hostel something totally different, looked like a palace, i felt like a prince. Had a really nice lunch with a beautiful view. After that we rented a motorcycle and drove through the city, not really fun because this place is packed, even walking is diffi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Udaipur

Noa

Actief sinds 12 Okt. 2013
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 19066

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 04 Februari 2015

A world inside this world

14 Oktober 2013 - 01 December 2013

Motormuis avonturen

31 Maart 2014 - 30 November -0001

Camping capriolen

Landen bezocht: