Wenen met een kleine afwijking naar rechts - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu Wenen met een kleine afwijking naar rechts - Reisverslag uit Bratislava, Slowaakse Republiek van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu

Wenen met een kleine afwijking naar rechts

Blijf op de hoogte en volg Noa

24 November 2013 | Slowaakse Republiek, Bratislava

Dussss weekendje in Wenen. Ergens in een hostel aan de rand van de stad midden in het bos. Ik loop heel wat, maar zelfs ik wilde dit niet lopen. Dus ritje naar het centrum met de metro. Wat ik me afvraag: trekt de metro rare mensen aan ofzo? Altijd als ik er in zit ben ik omringd met vreemde figuren. Tegenover me zat een meisje vol met piercings. Dat is op zich niet zo erg maar ze zat er mee te spelen en dat zag er gewoon heel naar uit. De ringen door d'r lippen schoven alle kanten op, bah! Heb trouwens op deze reis al heel wat vervoersmiddelen gehad. Motor, auto, boot trein, tram, metro en de benenwagen. En ja geeeeen fiets! Ik vertik het!
Wenen dus. Ten eerste heerlijk om eindelijk weer met die stomme euro te kunnen betalen. Heb een gekke verzameling inmiddels. Als er nog iemand belang heeft bij Albanese Lek, Bosnische inwisselbare Mark, Kroatische Kuna of Hongaarse Forinten? Ik heb van alles wat. En awyeaaaah ze praten hier natuurlijk gewoon lekker Duits. Helemaal klaar met Engels en al die gekke talen.
Owja en dan nog zoiets. Op deze reis heb ik ongeveer 2 weken alleen maar Duits kunnen denken en inmiddels al iets van 3 weken Engels. Heel erg irritant! Heb dringend Nederlandse gedachten nodig! Ben wel bang dat m'n gedachten nu weer op standje Duits gaan deze week.
Ik was vergeten dat het weer die tijd van het jaar is. De feestdagen komen er weer aan. In het begin vond ik het helemaal leuk die kerstmarkten, maar goddome op elke hoek, op elk plein en in elk park is mij toch iets te veel van het goede. Ik ga niet zeggen dat ik de feestdagen haat, maar ik haat de feestdagen. Al die feestdagen in December mag je van mij afschaffen. Commercieel gedoe allemaal. Ik hou van eten en er was veel en lekker eten, maar schandalige prijzen. 3 euro voor een hotdog. Ja je word hier dus dood gegooid met junkfood. Ben je helemaal gek! En ten tweede ik ben in Oostenrijk dus ik wil verdomme helemaal geen hotdog. Ik wil etenswaren diek niet kan uitspreken enzo. Rodeln en knodln met en zonder umlaut en weet ik het allemaal.
Maar Wenen is wel mooi. Vooral in de avond als het goed donker is. Zoveel lichtjes. Naast al die verschrikkelijke kitsche kerstverlichting ook prachtig verlichte gebouwen.
Zaterdagavond heerlijk gewandeld door de stad. Ook heerlijk verdwalen natuurlijk. En geen plattegrond bij je hebben is dan helemaal handig. Maar ik liet me gewoon leiden door alle lichtjes. Van het ene naar het andere. Na een uur wandelen was ik ergens in een buitenwijk beland en zag ik weinig lichtjes. Totdat ik in de verte van alles zag flitsen en knipperen. Ik dacht daarrrrr moet ik heen. Voordat ik het wist liep ik een park in met daarin een soort Winter Wonderland Walibi World-achtige kermis terrein. Crazy lichtjes all over the place! Met als hoogtepunt 1 super groot reuzenrad. En nee ik ben er dus niet in geweest, gevalletje hoogtevrees.
Na een uurtje ronddwalen op het kermis terrein toch maar weer de metro opgezocht en terug gegaan naar m'n hostel.
En ik wilde toch zo graag weer in een hostel zijn omringd door mensen? Misschien had ik dat niet zo snel moeten zeggen.
Max aantal bedden wat ik had gehad op een slaapzaal was iets van 10 en die waren vaak niet of nauwelijks gevuld. Nu lag ik op een kamer met 20 bedden en ze waren zo goed als allemaal gevuld. En het was dus zaterdagavond, mensen bleven maar komen en gaan. Tot in de late uurtjes ging het licht aan/uit/aan/uit. Dat was dus een slapeloos nachtje, maar hey! Ik ben weer in een kamer met mensen. Dat is toch wat ik wilde. Heb ze in de ochtend wel lekker terug gepakt door extra luidruchtig de deur uit te gaan. Toen met daglicht Wenen doorgewandeld. Ik moet zeggen dat Wenen echt heel mooi is, maar ik heb toch liever iets minder stad en iets meer natuur. Ik kan wel foto's blijven maken van al die gebouwen, maar na een tijdje word het allemaal hetzelfde. En natuurlijk nog steeds overal kerstmarkten. Maar dan ook echt moeilijk veel! Met moeilijk veel rommel en vreten. Aan het eind van de dag was ik helemaal klaar met die fucking kerstsfeer. Dus toen had ik een briljant plan! Laat ik naar Bratislava gaan. En voor degene die niet weten wat dat is. Dat is een stad en ligt in het land Slowakije. En Bratislava ligt dus echt zo goed als om de hoek. Dus ja ff snel naar een ander land kan gewoon hier. Zo gedacht, zo gedaan. Had geen zin om met de motor te gaan omdat het niet helemaal droog is op het moment. Dus al m'n zooi op m'n bedje gedumpt en op zoek gegaan naar een trein die me naar Bratislava kon brengen. Ze hebben hier dus moeilijk veel stations. En het was me totaal niet duidelijk wat nou het hoofdstation was, maar na wat ritjes her en der had ik hem te pakken. In een uurtje was ik met de trein in Bratislava. Heel gek trouwens, maar het was net alsof ik in de trein in Nederland zat. Precies hetzelfde landschap. Alleen alle gekke woorden pasten niet helemaal in het plaatje.
Eenmaal in Bratislava aangekomen bleek ik dus op het verkeerde station te zijn, iets met werkzaamheden en omleiding en weet ik het allemaal. En in geen velden of wegen een bus te bekennen. En ook al was die er wel zou ik niet weten welke ik moest hebben. En vragen had ook geen zin want ze brabbelen me hier toch weer een vreemd taaltje.
Beetje kaart lezen kan ik gelukkig wel dus ik kon zien dat ik in 1 rechte lijn naar het noorden moest lopen en dan zou ik ergens na 5 kilometer bij het goede station aan komen. Dus ja aan de wandel dan maar weer. Zat echt ergens in een afgelegen ghetto, maar in de verte zag ik een brug en het kasteel van Bratislava dus ik moest wel in de goede richting zitten. na een half uur wandelen door niemandsland de brug op en daarna was daar de stad. En alsof ik in Wenen nog niet genoeg kerstmarkt had gezien... ja hoor! In Bratislava gaan ze ook helemaal lekker op de kerstmarkt. Echt je kon mij midden op die markt in Bratislava afschieten. En verder regent het ook wel een partijtje in Slowakije, maar hey ik ben toch maar weer mooi in een ander land! En dat allemaal op een luie zondag.
Gek idee dat ik over een week waarschijnlijk weer gewoon in Nederland ben.
Moet zeggen dat hoe dichterbij Nederland komt, hoe meer ik naar thuis verlang. Waarschijnlijk is dat 1 dag nadat ik terug ben wel alweer verdwenen en wil het liefst weer weg, maar m'n bedje weer eens knuffelen na al die weken of even bubbelbad chillingz na al die gekke douches van afgelopen tijd... daar kijk ik wel naar uit. En jaaaaa ook de mensen mis ik natuurlijk! Die ouwe van me kan waarschijnlijk niet wachten totdat ik weer bij hem op de stoep sta(of niet dan pa;P)
Nu eerst weer genieten van het hier en nu. Na dit weekendje Wenen&Bratislava is Praag next op de lijst, eindelijk! Ik hoor van veel mensen goede dingen over Praag dus ik ben benieuwd. Hoop vooral dat het morgen droog is als ik weer 4 uur moet rijden. Nu ga ik eens even kijken of het mogelijk is om een warme/hete douche te nemen. Afgelopen paar dagen echt idiote koude douche avontuurtjes gehad. Ze hebben hier volgens mij nog nooit gehoord van een fatsoenlijke boiler.

Okaay dan ik had even zin in een blog. Geen idee wanneer m'n volgende is. Hoop vooral voor jullie dat ik weer eens wat gekke avonturen beleef en daarover kan vertellen want al dat gelul over wat ik zie en hoe leuk ik het wel niet heb gaat op den duur ook wel vervelen volgens mij.

  • 24 November 2013 - 22:10

    Batse:

    ja hoor pa zou het ook wel oke vinden als zoonlief hier weer t bad komt vullen....alhewel....zon tijdje in je uppie is ook niet verkeerd ...
    maar zo te lezen wil je de sneeuw etc voor zjn dus ik ga er even vanuit dat je binnenkort wel weer op mn stoepje staat....en binnen de kortste keren weer in een lui bad ligt....met veel bubbels...
    take care and see u soon
    greetz en hugs pa

  • 25 November 2013 - 18:52

    Mama:

    Ha jongen, Wenen is mooi. Ik heb met opa ooit de Donau route gefietst.

    enne brrrr op de motor,ik vind je dapper. Ben ook op de motor naar m,n werk gelukkig maar een klein half uurtje.

    X,mama

  • 25 November 2013 - 18:58

    Mama:

    Wow, naar Praag. Staat zo,n beetje boven aan m,n verlanglijstje.

    Petra was daar helemaal weg van.

    Sterkte met je laatste kilometers, en nog veel geniet momenten.

    Ga nu even je foto`s kijken, X mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Slowaakse Republiek, Bratislava

Noa

Actief sinds 12 Okt. 2013
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 19137

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 04 Februari 2015

A world inside this world

14 Oktober 2013 - 01 December 2013

Motormuis avonturen

31 Maart 2014 - 30 November -0001

Camping capriolen

Landen bezocht: