Van links naar rechts en van boven naar onderen - Reisverslag uit Levanto, Italië van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu Van links naar rechts en van boven naar onderen - Reisverslag uit Levanto, Italië van Noa van den Beld - WaarBenJij.nu

Van links naar rechts en van boven naar onderen

Blijf op de hoogte en volg Noa

29 Oktober 2013 | Italië, Levanto

Waar ben ik de afgelopen dagen geweest en wat heb ik allemaal gezien? Veel! Dus even nadenken...
Ik ben in ieder geval in Italië dat is 1 ding wat zeker is.
Na Nice via de tolweg naar Milaan gereden. Dat was een snel ritje maar wederom veel geld om gebruik te mogen maken van de snelweg. Na het ritje van Zwitserland naar Nice en van Nice naar Milaan was ik helemaal klaar met de tolweg. Van dat geld kan ik in Nederland een halfjaar wegenbelasting betalen. Dus vanaf Milaan boycot ik die verdomde tolwegen in Italië helemaal! Dat betekent wel dat ik nu dwars door Italië rij over de meeste debiele wegen, maar daardoor zie ik wel de gekste dingen en de mooiste dorpjes. De ritjes duren wel een stuk langer om van plaats naar plaats te komen. Daardoor praat ik inmiddels heel veel tegen mezelf en, als ze braaf is ook, met Eva(mijn TomTomster)
Random dingen schreeuwen is ook geen probleem en alle plaatsnamen die ik tegen kom probeer ik met een zo grappig mogelijk Italiaans accent uit te spreken. (Ik vind mezelf al helemaal grappig op dit moment)
Maar goed na Nice dus naar Milaan gereden. Daar heb ik twee dagen in een verschrikkelijk slecht hostel geslapen. Alles was vies en de eerste nacht heb ik niet kunnen slapen door een Australiër die me toch een partij snurkte, gewoon terreur zo hard. Owja en de tweede nacht hadden hij en zijn vrienden dames op bezoek. 1tje had blijkbaar een trio en een ander had het ook prima naar zijn zin en ja hoor de snurker had natuurlijk niemand. Dus een combinatie van gekreun en gesnurk de tweede avond.
De stad daarentegen was super! in twee dagen tijd heel Milaan doorgewandeld. Natuurlijk de Duomo opgewandeld. Die 250 trappen waren appeltje eitje natuurlijk. En het uitzicht was zelfs met mijn hoogtevrees helemaal top! En daarnaast natuurlijk nog veel meer prachtige gebouwen gezien. Te veel om op te noemen. Daarnaast heel veel aan windowshopping gedaan(kijken en niet kopen). Als ik ruimte had in mijn backpack had ik al zooooveel sneakers gekocht, maar helaas.
En voordat ik helemaal gek zou worden van al die mooie winkels ben ik naar Verona gegaan. Weer een heel mooi ritje dwars door het binnenland van Italië. Ik heb een glimp opgevangen van Bergamo en voor de fatoe ook maar even langs het Garda meer gereden. Maar toen kwam Verona!
Dankzij een tip van Linda heb ik 2 nachten in Villa Francescatti geslapen. Prachtig locatie op een heuvel. Gelukkig kon ik lekker met de motor omhoog rijden, dus lekker lui.
En ik ben dus verliefd! Niet alleen op de prachtige Italiaanse dames, maar ook op Verona. Wat een schoonheid.
Zaterdag heerlijk hele dag daar rond gewandeld. Veel moois te zien in Verona. Onder andere het Romeinse amfitheater, Ponte Pietra, Basiliek van San Zeno en Teatro Romano. Verder ik heb veel tijd besteed aan het vinden van Bella Napoli, een restaurant in Verona( ook weer een tip van Linda). Uiteindelijk gevonden en een heerlijke pizza gegeten daar. Ik moet wel toegeven dat de prijs voor beste pizza nog steeds gaat naar de familie Vegter, heerlijke zelfgemaakte pizza uit hun fantastische pizza pan.(krijg er nu meteen alweer zin in) Maar goed ik heb nog een lange reis te gaan door Italië dus ik ga zeker nog heel wat pizza's eten.
Tot nu toe 6 keer uiteten geweest in de 2 weken tijd dat ik op reis ben. Ten eerste omdat er in de meeste hostels een keuken aanwezig is waar ik kan koken. Ten tweede omdat het in m'n eentje niet heel erg gezellig is om uiteten te gaan.
Owja en ik probeer dus ook zoveel mogelijk Italiaans te praten. Gaat nog niet heel goed, maar ik doe m'n best. Heb wel ontdekt dat de supermercati de beste plek is om Italiaans te leren voor mij. Beetje winkelmedewerkers irriteren met domme vragen naar producten en babbelen met de vrouw aan de kassa.
Ik merk dat ik een klein beetje afdwaal dus we gaan maar gewoon verder met Venetië.

Ik kan met mijn motor een heel eind komen, vaak verder dan de auto. En ik kan mijn motor ook overal parkeren. Maar zelfs mijn motor komt niet heel ver in Venetië. Bij die gedachte heb ik toch maar afgezien van een hostel in Venetië. Ik zag mezelf al door de stad sjouwen met al mijn bepakking opzoek naar een hostel, nee dus! Daar had ik echt geen zin in. Daarom ben ik zondagochtend in alle vroegte naar Venetië gereden op de motor en zonder al mij bagage. Ik was wel even vergeten dat het zondag was, en dat betekent blijkbaar dat er op de wegen waar ik rij de tankstations hartstikke dicht zijn. En natuurlijk werkte mijn bankpas niet bij de onbemande stations. Ze hebben wel automaten voor bankpas en biljetten, maar ook mijn biljetten wilde dat kreng niet aan nemen en ik had echt benzine nodig. Gelukkig was daar een aardige Italiaanse man die te veel had betaalt en dus benzine over had... gratis benzine voor Noa dus!!:D Goed weer aan het afdwalen... terug naar Venetië. Het moment dat ik over de brug de stad binnenreed besefte ik ineens dat ik gewoon in Venetië was met mijn motor, best wel een beetje super awesome. Eenmaal in de stad ben ik zover mogelijk het centrum ingereden. Toen mijn motor ergens tegen een muur gepleurd en even in alle rust 3 keer om me heen gekeken zodat ik aan het eind van de dag mijn motor nog terug zou kunnen vinden. Want ik en verdwalen gaat prima samen. Ik ben eigenwijs dus geld betalen voor een city map? Dacht het niet! Dat heb ik geweten. Het was 1 groot doolhof. Ik heb echt zoveel doodlopende straatjes gezien. Sta je ineens bijna met 2 voeten in de gracht. Jaaaa dat is wel even raar. En na 5 minuten zag ik de eerste mensen met koffers, tassen en andere zooi door de stad sjouwen. Toen was ik helemaal blij dat ik lekker een hostel in Verona had. Owja en uitgerekend de dag dat ik naar Venetië ga is er dus de Venice Marathon. Wat 1 chaos, een parcours dwars door de stad. En dus ook heel veel toeschouwers. En de mensen die me kennen weten dat ik een goed loop tempo heb. Ik heb me dus heel erg geïrriteerd aan alle langzame toeristen mensjes. Maar ondanks dat... wauw! Het was mooi. Heel veel bruggetjes op en af gewandeld. Alle bekende bruggen en gebouwen gezien natuurlijk. En dat zonder city map, fuck yeah! Ik kan dat. En ik kreeg ineens een hele lading flashbacks van de Gay Pride in Amsterdam bij het zien van al die prachtige maskers. Had heel graag een masker mee naar huis genomen voor de Gay Pride volgend jaar, maar ik ben zo'n kluns dat ik het niet aan durfde met de lange reis die ik nog voor de boeg heb. Gegarandeerd dat het stuk zou zijn gegaan. Dus sowieso nog een keer terug naar Venetië!
Maar het weekend was nog niet voorbij! Toen ik tegen de avond terug was in Verona raakte ik in mijn hostel aan de praat met een Engelsman, een Duitser en een Japanse dame(Je zou bijna denken dat ik nu een mop ga vertellen of niet dan) Het was 1 & al gekkigheid. De Engelsman kon werkelijk waar alle accenten na doen, Nederlands lukte hem alleen niet. Maar goed een mens moet eten in de avond dus lekker uiteten geweest met z'n 4en en nog meer gelachen en gekletst. Kortom een prima weekend.
Toen was het maandagochtend. Tijd om te gaan. Ciaooo Verona, tot ooit! Het vertrek ging niet helemaal soepel. Bij Villa Francescatti hadden ze een hele mooie marmeren trap waar m'n motor half op stond en bij het achteruit draaien gleed ik hopla zo onderuit. Maar goed hele lading mensen schoten me te hulp en het was de linkerkant, die was toch al een keer gevallen dus heel veel lelijker kan die niet meer worden.
Toen tijd om te scheuren! 5 lange uren. Maar wauuw ik wist niet dat het zo'n bijzonder ritje zou worden. Natuurlijk weer dwars door Italië gescheurd van Noord naar Zuid over heel veel gammele weggetjes. Tot aan Parma alles vlak en regenachtig, maar een uur nadat ik Parma was gepasseerd ineens allemaal heuvels en een heerlijk zonnetje. Weer een uur later zag ik hele donkere wolken en kreeg ik een heel naar gevoel. Ik had zo'n idee dat ik ergens de heuvels in zou moeten rijden. En ja hoor na een tijdje zei mijn TomTom dat ik de heuvels in moest. Heerlijke haarspeldbochtjes dat wel, maar opeens ook hele dikke mist en ik moest zeker nog 10 kilometer. Omhoog met een gangetje van 40/50 want het zicht was echt 2 meter ofzo en na 7 kilometer dus eindelijk weer omlaag. Ik dacht yesssss daaaaag mist! Alleen toen kwamen dus echt hele scherpe haarspeldbochten. Gewoon niet leuk, helemaal niet met tegemoetkomend verkeer en dan vooral vrachtwagens. Ik denk dat ik echt met 20 kilometer per uur reed en ik heb weinig tot geen benzine gebruikt omdat het alleen maar bergafwaarts ging.
Goed na dat gekke ritje aangekomen in het zonnige Levanto. Misschien denken mensen nu: WTF is da? Ken je da eten? Levanto noemen ze ook wel de poort naar Cinque Terre. En er is eigenlijk maar 1 reden Waarom ik naar Italië wilde. En dat was om Cinque Terre te zien.
Voor de mensen die niet weten wat het is. Google die shit! Okaay het zijn dus 5 kleurrijke dorpjes aan de kust. Monterosso Al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola en Riomaggiore.
Je kan langs al die dorpjes lopen via een wandelweg langs de kust. En dan bedoel ik een wandelweg met een pad van nog geen halve meter breed en daarnaast meteen een diepe afgrond, maar een prachtig uitzicht en verder overal druivenstruiken, olijfbomen en ook heb ik heel veel limoenen gezien(kom maar door met die mojitoooooo)
Helaas had ik wel een heel klein beetje pech, maar daar kom ik zo op.
Toen ik maandag aankwam was het heerlijk weer en ik had een hostel gevonden echt vlakbij het strand. Het ging helaas pas om 4 uur weer open en het was 2 uur dus ik heb 2 uur lang met al m'n zooi op het strand gechillt. Ik was echt helemaal stuk, hoofdpijn en alles na de lange rit. Maar dat was in 1 klap weg toen ik mijn kamer instapte en ik ineens 6 hele gezellige dames zag. Lading Canadezen en 1 Australiër met heel veel drank. Dus ja nadat ik als "echte man" even de wijn ontkurkt had met mijn Zwitserse zakmes was ik meteen helemaal goedgekeurd. En heb ik zelfs een glaasje meegedronken. (shit wijn is vies, maar toch leuk blijven lachen en ondertussen bijvullen met water).
Daarna werd er gevraagd of ik mee wilde naar het cafe om de hoek voor happy hour. Tja toen heb ik dus even al mijn principes over boord gegooid. Noa aan de cocktails wooooeeehooeee. Wat 1 feest, helemaal omdat ik die dag weinig tot niks gegeten had. Daarna gelukkig ook nog met z'n allen uiteten. Kortom het was 1 hele gezellige avond.
Toen kwam de dag dat ik eindelijk Cinque Terre kon gaan zien. Nu komt dus de maar.
Het had 's nachts flink geregend en in de ochtend ook dus helaas was alleen de wandelweg tussen Monterosso Al mare en Vernazza open. De rest was gesloten omdat het gewoon te gevaarlijk was om daar te wandelen door al de regen. Maar het was echt een super wandeling van bijna 2 uur. En het was inderdaad overal super glad en glibberig. Dus ik wil niet eens weten hoe erg de andere wegen er aan toe waren. En wat een mooi uitzicht over de 2 dorpen. De rest van de plaatsen heb ik helaas met de trein moeten bezoeken. het was wel allemaal prachtig, maar had graag de wandelwegen bewandeld. Dan hier ook nog maar een keer naartoe. En ik vind dat mijn broertjes en zusje dan echt mee moeten. Dus Solo, Luka en Elmo bij deze;) Jullie moeten mee!

Nu wel echt helemaal kapot want ik wilde al die dorpjes van top tot teen door wandelen. Alle straatjes en gangetjes, zo mooi allemaal. Hiervoor ben ik naar Italië gekomen.
Ik merk wel dat dit een flink verhaal is geworden. Ik zal proberen iets vaker iets te schrijven zodat ik de lappen tekst een beetje kan op delen.

Als het nog niet blijkt uit mijn verhaal, ik vermaak me nog steeds helemaal. Ik mis thuis, als in Nederland, nog niet echt. Maar de mensen mis ik wel een beetje. Dus ja jullie ja!
Ik heb tot nu toe wel in elk hostel toffe mensen ontmoet dus ondanks dat ik alleen ben, heb ik aan gezelschap geen gebrek. In Luxemburg de praatgrage Roemeen. In Nice echt van alles en nog wat van Amerikanen tot Afrikanen en natuurlijk Fransen. In Milaan een Hagenees. En in Verona dus een Engelsman, een Duitser en een Japanse dame. Hier heb ik gezelschap van een hele lading dames, dus niks te klagen.

Nu ben ik even een wasje aan het draaien. Dat was wel nodig na 2 weken. Dus ik ga even kijken hoe het daarmee gaat en daarna probeer ik nog ff een shitload of pictures op Facebook te gooien.

Vanuit Levanto 1&al liefde naar jullie



  • 29 Oktober 2013 - 20:38

    Luka:

    Haha ik ga graag een keer mee hoor, gezellig! Volgende zomervakantie dan maar? ;)

  • 29 Oktober 2013 - 20:44

    Noa Van Den Beld:

    Haha zolang alle wandelwegen maar open zijn. Wel een flinke wandeling van 5/6 uur.

  • 30 Oktober 2013 - 11:44

    Pizzabaas:

    thankssss voor de eer van beste pizza. muhahaha

    goed om deze verhalen te lezen, het ga je goed bruur

    gr.

  • 30 Oktober 2013 - 14:02

    Sanne:

    Jaaaaaaa nog iemand die verliefd is op Verona <3 hoe kan het ook anders!
    Heel vet idee dat je daar met je motor rond rijdt! Super!
    Prossima volta parliamo in Italiano, ho letto che tu vorresti imparare la lingua Italiana, ti aiuterò a ricordare ;)
    Buon divertimento!
    Saluti, Sanne


  • 30 Oktober 2013 - 14:02

    Sanne:

    & hell yeah that onze pizzapan rocks :D
    Hij is op het moment in Groningen, je bent van harte welkom als je terug bent ;)

  • 30 Oktober 2013 - 20:07

    Mama:

    Ha, niks niet erg die lange verhalen. Ik zal ze straks nog missen!

    Nou geniet nog maar ff.( werkt wel aanstekelijk, krijg ook wel zin om zo`n motor tour te gaan maken).

    Liefs, mama

  • 01 November 2013 - 16:09

    Batse:

    gaaf verhaal weer !! en doe kalm aan met al die motor schuivingen.....veel plezier in bella tlalia
    je pa

  • 03 November 2013 - 17:21

    Elmo:

    Heey Noa!

    Ik vind dat plan om mee te gaan helemaal zo gek nog niet hoor! ;)
    Volgende zomervakantie gaan we dat zoieso doennnnnn! ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Italië, Levanto

Noa

Actief sinds 12 Okt. 2013
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 19151

Voorgaande reizen:

10 December 2014 - 04 Februari 2015

A world inside this world

14 Oktober 2013 - 01 December 2013

Motormuis avonturen

31 Maart 2014 - 30 November -0001

Camping capriolen

Landen bezocht: